Αναρτήσεις

ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΟ ΜΕΘΥΣΙ.( ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΚΟΣ)

Εικόνα
Έρχονται συχνά στιγμές, που αναζητώ ένα στιβαρό ξόρκι ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΚΟΣ Έρχονται συχνά στιγμές, που γυρεύω το μαυλιστικό ξόρκι που θα λευτερώσει το Xρόνο απ΄ την αναίδεια της δυτικότροπης σκέψης που τον κομμάτιασε σε ανούσιες γραμμικές υποδιαιρέσεις . Έρχονται συχνά στιγμές, που αναζητώ ένα στιβαρό ξόρκι που θ΄ απαλλάξει το Χρόνο απ΄ τη σκλαβιά των πλαστών συνόρων για να μπορέσει να μετουσιωθεί σε ΄κείνη τη ρευστή κι ενιαία ουσία που οδηγεί στη μυστηριακή χαρά, που πλημμυρίζει το κορμί κι ανασταίνει την καρδιά. Και κόντρα σ΄ όλα εκείνα, που κάτω απ΄ τον ανήλεο ήλιο, σα δαμάλα υπνωτισμένη η δυτική κοινωνία μηρυκάζει, πως ο χρόνος είναι τάχα χρήμα, παραγωγικότητα κι αποτελεσματικότητα, που πάει να πει οι ψευτοαξίες που ευτελίζουν το χρόνο, Εσύ να αντιπαραθέσεις με στεντόρεια φωνή ότι , ο Χρόνος , σαν μπαίνει στην υπηρεσία του ανθρώπου - κι όχι ο άνθρωπος στην υπηρεσία του χρόνου - απελευθερώνεται από τα δε

Η Μαρξική θεωρία του Κράτους και της Ιδεολογίας(Θεωρητική διάκριση βάσης-εποικοδομήματος στον ιστορικό υλισμό του Μαρξ)

Εικόνα
Γράφει ο Γεώργιος Α. Κωστόπουλος Ο Καρλ Μαρξ σ΄εξώφυλλο του περιοδικού TIME Ο Καρλ Μαρξ (1818-1883) ήταν Γερμανός κοινωνιολόγος και φιλόσοφος και θεωρείται ο θεμελιωτής του κομμουνισμού. Ο μαρξισμός, που γεννήθηκε εξαιτίας των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων που επέφερε η βιομηχανική επανάσταση στην ευρωπαϊκή κοινωνία, αποτελεί το σοσιαλιστικό κίνημα του 19 ου αιώνα. Στο πλαίσιο του ιστορικού υλισμού, ο Μαρξ εξαλείφει τις διαχωριστικές γραμμές που θέτουν οι ιδεαλιστικές προσεγγίσεις ανάμεσα στην ιστορία και στην πολιτική οικονομία και δίνει το στίγμα στην ιστορία της παραγωγής των υλικών αγαθών, εμφανίζοντας στο προσκήνιο την εργασία και τις μορφές οργάνωσής της (Μαρξ, 1997:11-12, 68). Με αφετηρία την αντίληψη ότι η οικονομική δομή μιας κοινωνίας καθορίζει το νομικό, πολιτικό και ιδεολογικό της στερέωμα, ο Μαρξ αντιλαμβάνεται το κράτος ως <<όργανο>> ταξικής κυριαρχίας και την ιδεολογία ως μέσο κατανόησης, αλλά και παρερμηνείας της κοινωνικής πρ

ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟ Η ΚΥΡΑ ΤΗΣ ΡΩ ΚΑΙ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ

Εικόνα
Μεγάλες ώρες, μετρημένες στον ιδρώτα των άστρων. Εκεί που τα δύο αδέλφια γίνονταν Ιστορία. Ο Κυναίγειρος και ο Αισχύλος συν-μέτοχοι του χρέους. Ήθος πολίτη, ευθύνη, σχεδιασμός. Δεν υπολόγισαν τίποτα. Η Πατρίδα. Εις οιωνός άριστος...Αμύνεσθαι περί Πάτρης Το μεγαλύτερο ιδανικό. Διαχρονική αξία, που δεν πεθαίνει και ας βρέχει ο ουρανός χελώνες. Το χρέος είχε γίνει και στον τάφο του ιδεόγραμμα ήμουν και εγώ στην μάχη του χρέους. 1826. Η υποτέλεια των Μαυροκορδάτων στην αυλή των Ελλήνων και την ποτίζαμε με κάθε λογής χρώματα, για να γίνουν οι λωτοί του δέντρου, λήθη στο νου και στην καρδιά του λαού. Έπρεπε να ξωκείλει η τριήρης μας στο Καστελόριζο, για να συνειδητοποιήσουμε ότι η επιστροφή στην Ιθάκη είναι σχεδόν αδύνατη, αν δεν βρούμε την Κυρά της Ρω να μας δείξει τον δρόμο. Μα εμείς περάσαμε μέρες πολλές τρομαγμένοι στα βασιλικά μνήματα, που έκρυβαν μέσα τους χιλιετίες ανώνυμης ολιγαρχίας. Η Κυρά μόνη της στην παραλία. Ούτε Κίρκη

Ο λαός μας αγκάλιασε τους πρόσφυγες!

Εικόνα
ΓΡΑΦΕΙ ΗΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΜΙΧΑΛΙΤΣΙΑΝΟΥ «...Έτσι λίγο να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια αφήνεις χιλιάδες παιδιά να κομματιάζονται την ώρα που παίζουν ανύποπτα στις πολιτείες»όπως γράφει ο Τάσος Λειβαδίτης ή να θαλασσοπνίγονται σε ένα σαπιοκάραβο στη Μεσόγειο , όταν με τους γονείς τους προσπαθούν να περάσουν στην Ευρώπη - ποια Ευρώπη άραγε; - για να πάψουν να είναι ζωντανοί στόχοι των πολεμικών μηχανών. Στα απελπισμένα και κατατρεγμένα καραβάνια των προσφύγων , που καταφθάνουν καθημερινά στη χώρα μας ο λαός μας, αυτός υπέροχος λαός που δεν έχασε ποτέ το φιλότιμό του, στέκεται αλληλέγγυος ! Κι αν έχει τα χάλια του , μοιράζεται μαζί τους τα πάντα. Ό, τι του έχει απομείνει , για να γκρεμίζει με αυτή τ

ΒΑΡΥΤΙΚΗ ΕΝΟΧΗ ( ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΙΩΝΑ ΠΟΥ ΤΡΕΦΕΤΑΙ ΜΕ ΑΙΜΑ ΑΘΩΩΝ)

Εικόνα
ΑΠΟ ΠΟΤΕ Ο ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΜΟΣ  ΕΙΝΑΙ  ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ; Τι κι αν ο Πρίαμος κατέφυγε στου Ερκείου Διός τον βωμό; Η οργή δεν έχει κρίση. Πάντα ο νεαρός Νεοπτόλεμος θα σφραγίζει το δίκιο του με το σπαθί. Καμιά ενοχή, καμιά σκέψη. Ένα ηφαίστειο που δεν ρωτά κανένα αν πρέπει να εκραγεί. Η Νεοπτολέμιος τιμωρία θα δικαιώσει στο μέλλον την Ιστορία. Θα δικαιώσει; Κατασκευασμένη δικαιοσύνη για οριοθετημένες ισορροπίες. Τι ρόλο παίζουν οι βωμοί; Το αίμα πάνω τους χαροποιεί θεούς και μόνο. Ένα παιχνίδι φτηνής υποκρισίας για όσους δεν κατανοούν τις Ορφικές νότες στην αρχέγονη πεντατονία της φύσης. Ο Οιαγρογέννητος, μέσα από την αταξία του Μαιναδικού θανάτου του, θα γίνεται αιώνιος Αργοναύτης, ταξιδευτής μιας απεραντοσύνης που η οργή θα είναι τα κουπιά και ούριος άνεμος ο κάθε κύκλος που τέλος ταξιδιού θα ονομάζεται. Γιατί οι αγέννητοι ταξιδευτές δεν είναι ορατοί στα μάτια των γηραιότερων. Ώ Ευριδίκη, ποτέ δεν θα μάθεις τι σημαίνει πόθος, πάθος, αμφιβολία, φόβος. Θα γυρίζε

Ανάδειξη και αξιοποίηση του Αρχαίου Μεταλλευτικού Λαυρίου

Εικόνα
Κ. Τσάιμου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Ε.Μ.Π. Α. Φραγκίσκος Ομότιμος Καθηγητής του Ε.Μ.Π. Η ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ για το Αρχαίο Λαύριο είναι πλούσια. Από τον περασμένοαιώνα μέχρι στις μέρες μας η αρχαία μεταλλευτική και μεταλλουργική δραστηριότητα στην περιοχή, αποτέλεσε και αποτελεί πόλους έλξης για ανασκαφές στιςαρχαίες στοές, στα μηχανήματα εμπλουτισμού, στα καμίνια και σ’ όλα τα απομεινάρια που συνδέονται με τα μεταλλεία Λαυρίου. Οι ανασκαφές αναδεικνύουν μια άγνωστη βουβή τεχνολογία που η αξία τηςάρχισε να φαίνεται με τις ερμηνείες της λειτουργίας των ευρημάτων. Και οι ερμηνείες είναι πολλές, περισσότερο ή λιγότερο αληθοφανείς, αρκετές φορές διαφορετικές και συγκρουόμενες μεταξύ τους.΄Εχουν γραφτεί πολλά. Εξέχουσα θέσηέχουν το Le Laurium του Α. Κορδέλλα και το Αρχαίο Λαύριο του Κ. Κονοφάγου. Ανεξάρτητα από την ορθότητα της όποιας ερμηνείας, όλες καταδεικνύουν τηνυψηλή στάθμη του αρχαίου τεχνικού πνεύματος. Πέρα όμως από τις γραφές, που παραμένουν στον περιορισμένο χώρο των ειδικ

ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΘΗΣΕΑ

Εικόνα
Νίκος Εγγονόπουλος : Θησέας και Μινώταυρος . Ο κηρυκειοκράτης ασάλευτος κοιτά τα βράχια του Σουνίου. Ιερή αναμονή; Ποιος είπε ότι οι θεοί γνωρίζουν τα πάντα; Άλλωστε το παιχνίδι έχει όρια για όλους. Ο χωροχρόνος θέτει τους κανόνες και το Χρέος. Ναι, το χρέος είναι ο απέναντι ορίζοντας, η μάχη με το άγνωστο, η βαθμίδα των θεών. Ο αμφιφανής Πήγασος καθαρίζει με το φτερούγισμά του τον Αττικό ουρανό και η ταχύτητα του αέρα προδίδεται από το  θρόϊσμα των φύλλων, κάτω στον μεγάλο ελαιώνα. Ο λιόκαμπος ταξιδεύεται από τα χρώματα της μέρας κάτω από το ράθυμο βλέμμα του ήλιου, χωρίς τις Δρυάδες να περιπλέκουν με χρησμούς την καθημερινότητα των ανθρώπων. Ακόμα ασάλευτος σαν τα βράχια που χαϊδεύει το βλέμμα του. Αναζητά τον νικητή Θησέα. Ποιός να του έλεγε ότι καθυστερεί την επιστροφή του για ένα πιάτο ζεστή φασολάδα; Ο Μινώταυρος δεν είναι τίποτα μπροστά στην πείνα κι ας είσαι μύστης ιδεών. Να τι δεν ξέρουν οι θεοί, τα παιχνίδια της ύλης, τα παιχνίδια της ανάγκης. Δεν

ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ Ο ΔΙΑΝΟΗΤΗΣ ΕΝΟΣ ΑΛΛΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Εικόνα
ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΑΤΖΑΣ                            ΄΄Εγώ εδώ κι η Ελλάδα εκεί, να πέφτει από μπαλκόνια.΄΄                                       Συννεφιασμένη Κυριακή, σχεδόν πενήντα χρόνια,                     αποσκευές και φυλακή, σε πλοία και βαγόνια.                     Της μετανάστευσης σκιά, Σικάγο, Βερολίνο,                     με δυο τσιγάρα δανεικά και κλάμα από κλαρίνο.                     Ό,τι έχω πάρει από της μάνας μου τα μάτια,                     σκόνη και στάχτη και ζωή σε δυο κομμάτια.                     Ό,τι θυμάμαι απ του πατέρα μου τον ήχο,                     εννέα όγδοα στης Καισαριανής τον τοίχο..                     Συννεφιασμένη Κυριακή, σχεδόν πενήντα χρόνια,                     εγώ εδώ κι η Ελλάδα εκεί, να πέφτει από μπαλκόνια.                     Φωτογραφία μιας ζωής, στη μέση στο σαλόνι,                     σαν τους φυγάδες που κανείς ποτέ τους δε γλιτώνει..                     Ό,τι έχω πάρει από της μάνας μου τα μάτια,                     σκόνη και στάχτ