Αναρτήσεις

O ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ

Εικόνα
                                                           Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ Ένα θέμα βγαλμένο από την δημοτική μας παράδοση, στη γραφή και στη μουσική του Μίκη. Ποιός είναι ο νεκρός αδερφός; Ποιητές και λογοτέχνες, όπως ο Κλεάνθης Μιχαηλίδης (Αργύρης Εφταλιώτης), Φώτος Πολίτης και Ζαχαρίας Παπαντωνίου, εμπνέονται από τον νεκρό αδερφό, δεν αγγίζουν όμως την διαφορετική κραυγή της μάνας για τον νεκρό γιό της. Ο Μίκης Θεοδωράκης κάνει την διαφορά, γιατί είναι ο ίδιος στο ρόλο του νεκρού αδερφού, ένας αδερφός που είναι και πόνος και θλίψη και οργή για δικαίωση. Έργο – σταθμός. Ο Μίκης έχει βιώσει τον Eμφύλιο σπαραγμό και δημιουργεί ναό εξιλέωσης. Όχι για τον ίδιο, αλλά για τη μάνα του, την Ελλάδα. Το έργο ξεκινάει χωρίς στίχους, μόνο με μουσική στην εισαγωγή. Δοξαστικό. Πώς είναι δυνατόν πριν αρχίσει το έργο, να δημιουργείς Δοξαστικό;                                                                                    Πώς είναι δυνατόν χωρίς να δοξάσεις πρώτα την Αθηνά

ΟΙ ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ΚΑΙ Ο ΖΑΓΡΕΑΣ ΛΑΟΣ

Εικόνα
                                                                                                                               Τίποτα μα τίποτα δεν είναι τυχαίο στη μουσική του Μίκη. Καθαρά Δευτέρα αύριο και οι περισσότεροι θα βάλουμε να ακούσουμε τους "Χαρταετούς" του Μίκη Θεοδωράκη. Μία μουσική που ξυπνάει τα παιδικά μας όνειρα και κάνει τις ψυχές μας χαρταετούς, που διασχίζουν το φάσμα του ουρανού για την αιώνια κάθαρση. Είναι όμως τόσο απλή η μουσική του Μίκη; Στην αρχαιότητα γιορτάζανε τα Μικρά Διονυσία ή τα λεγόμενα «κατ'αγρούς», προς τιμήν του Ζαγρέα Διόνυσου. Ναι, ο Μίκης γνωρίζει καλά αυτό το κερασφόρο βρέφος με την δυαδικότητα της ζωής και του θανάτου. Σκοτώνεται και τεμαχίζεται από τους Τιτάνες μα η καρδιά του παίρνει ξανά ζωή, μέσα από τον συμπαντικό Δία. Στη μουσική του Μίκη δεν συναντιέται μόνο ο Διόνυσος. Οι Χαρταετοί είναι πολλοί και κάτω απο τη σκιά τους, δύο αρχέγονες μάνες με τα βρέφη στα χέρια. Η Μαία, κρατά τον Διόνυσο και η Κυρ

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ Οι έννοιες Δεξιά - Αριστερά

Εικόνα
Οι έννοιες Δεξιά - Αριστερά 16.02.1989     Με αφορμή τη θέση μου στα έδρανα της Νέας Δημοκρατίας, πολύς θόρυβος έγινε και πάλι για «Δεξιά» και «Αριστερά».  Τι, όμως, είναι πράγματι «αριστερός» και τι «δεξιός»;  Κατά τη γνώμη μου, οι έννοιες αυτές αντιστοιχούν σε τρεις βασικές καταστάσεις, έχουν τρεις διαστάσεις :  την ατομική, την κοινωνική και την ιστορική, πριν να πάμε στην πολιτική: 1.- Κατά την ατομική διάσταση, «αριστερός» είναι ο παραγωγικός, ο εργατικός, ο δημιουργικός, ενώ «δεξιός» είναι ο στείρος, ο τεμπέλης, ο παρασιτικός. Ο πρώτος είναι αυτός που αρπάζει, που παίρνει. 2.- Κατά την κοινωνική διάσταση, η «Δεξιά» είναι η λειτουργία της διαχείρισης της εξουσίας και η «Αριστερά» είναι η λειτουργία της διαμαρτυρίας. Απ’ όλες τις ανθρώπινες μορφές εξουσίας ξεχωρίζω τρεις: Την πλουτοκρατική, την κρατική και την κομματική.  Όποιοι και όσοι και για όποιους λόγους συνεργάζονται αποκομίζοντας ιδιαίτερα προσωπικά κέρδη και τιμές με μια απ

H ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΩΣ ΒΙΑΙΑ ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ Η ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΑΡΜΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΗ

Εικόνα
Είναι δύσκολο να γράψεις για την συμπαντική μορφή του Μίκη Θεοδωράκη. Είναι σαν να προσπαθείς να αποδώσεις με κάθε λεπτομέρεια το Έβερεστ μέσα σε μια κόλλα χαρτί. Χιλιόμετρα πλαγιές, χαράδρες, πλατώματα, διαφορετικό κλίμα, διαφορετικό υψόμετρο, χιόνια, θύελλες, κορφές, πανίδα και χλωρίδα. Και μέσα σε αυτόν τον όγκο εκατομμύρια κυβικά νερού σε μιάν άναρχη πορεία γαλήνης για τα μάτια του ορειβάτη. Αλλά μόνο η γαλήνη καταγράφεται στα μάτια; Δέος. Φόβος. Κατανόηση. Μα πάνω απ’ όλα, η αναμέτρηση του Εγώ με το Σύμπαν.                                                                                           Ο Μίκης Θεοδωράκης δεν είναι ένας απλός μουσικός. Δεν είναι ένας απλός πολιτικός. Εύκολα τον χαρακτηρίζεις ως επαναστατική φύση. Πρέπει όμως να κατανοήσεις τι είναι Επανάσταση και για ποιό σκοπό.   Ο Μίκης αποτελεί για την Ελλάδα ακρογωνιαίο λίθο πολιτισμού αλλά και πολιτικής παιδείας. Γεννημένος ανάμεσα σε μια καταστροφή και μεγαλωμένος σε ένα κομματικό χάος που μάστιζε

ΑΣΤΥΑΝΑΞ

Εικόνα
ΟΙ ''ΘΕΟΙ'' ΤΟΥ ΜΙΛΙΤΑΡΙΣΜΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΙΣ ΤΥΧΕΣ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ ΝΑ ΑΝΑΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΟΥΣ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΔΕΛΦΙΚΟΣ ΟΙ ΓΙΟΙ ΤΟΥ ΑΡΗ, ΔΕΝ ΘΑ ΠΛΟΥΤΙΣΟΥΝ ΣΚΟΤΩΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΦΑΝΙΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ ΜΑΣ ΕΜΕΙΣ ΚΡΑΤΑΜΕ ΤΑ ΚΛΕΙΔΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΑΥΤΗ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΣΤΥΑΝΑΞ Σκαμάνδριε, η πύλη της τύχης απ’ τους θεούς ανοίγει Χαιρέτα τον γεννήτορά σου Αύριο και ‘συ τη μοίρα του θ’ αγγίξεις Η πύλη της τύχης από τους θεούς ανοίγει Μα οι θνητοί κρατάνε τα κλειδιά ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΠΟΤΑΣ

Ο ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟΣ ΑΡΑΒΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ

Εικόνα
Ο σύριος ποιητής Adonis (ψευδώνυμο του Ali Ahmad Said Esber) θεωρείται ο μεγαλύτερος σύγχρονος άραβας ποιητής. Παρόλα αυτά στα περισσότερα αραβικά κράτη είναι απαγορευμένος και τον διαβάζουν κρυφά. Αυτές τις μέρες αναρωτιόμουν τι θα έλεγε σήμερα για όσα συμβαίνουν στην πατρίδα του τη Συρία, στην Παλαιστίνη, στο Ιράκ… Πριν από αρκετά χρόνια είχα την τύχη να τον γνωρίσω και να του πάρω συνέντευξη για το «Έψιλον» της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας. Την αναζήτησα στο αρχείο μου για να θυμηθώ τι έλεγε τότε και αποφάσισα να την αναδημοσιεύσω εδώ. Μάλλον και σήμερα θα έλεγε πάλι ότι «Οι ποιητές δεν μπορεί παρά να είναι ενάντια σε κάθε πόλεμο» και θα επέμενε ότι «Η αλήθεια ήταν πάντα, σε κάθε εποχή, περιθωριακή». Ο ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ ADONIS “ΜΟΝΟ Ο,ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑΚΟ ΔΙΑΔΙΔΕΙ ΤΗΝ ΑΛΉΘΕΙΑ” Η ποίησή του είναι απαγορευμένη σε πολλά αραβικά κράτη, αλλά τον διαβάζουν κρυφά. Δηλώνει άθεος, καταδικάζει τον φονταμενταλισμό και πιστεύει πως μόνον η κακή ποίηση μπορ

ENA MAXAIΡΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΗ ΚΑΘΩΣ ΠΕΡΝΟΥΣΑΝΕ ΤΑ ΤΡΑΜ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ... ΝΤΑΡΑΝΤΑΤΑΜ…. ΝΤΑΡΑΝΤΑΤΑΜ…

Εικόνα
Του Σωτήρη Μπότα Ωρες δύσκολες για την Ελλάδα αλλά ποιό ρολόι και ποιοί λεπτοδείκτεμας έφεραν ως εδώ;   Δύσκολο το ερώτημα. Γιατί ο οροδείκτης και ο λεπτοδείκτης για να κινήσουν τον κυκλικό τους δρόμο, κάποιος πρέπει να κουρδίσει τα ελατήρια του ρολογιού. Φτάσαμε ως εδώ και ακόμα δεν έχουμε καταλάβει την όλη πορεία. Είμαστε σαν τους μελλοθάνατους που τους ξυπνάνε από το κελί, τους βάζουν σε ένα φορτηγό, δεν τους λένε πού τους πηγαίνουν, τους περνάνε μέσα από ένα όμορφο δάσος, αυτοί χαίρονται για την βόλτα, αλλά ο τοίχος τους περιμένει… Έτσι, δυστυχώς, κάθε φορά η Ελλάδα φτάνει στον μεγάλο τοίχο της Καισαριανής, για να ασκηθούν στο στήθος της άεθνοι φαντάροι. Γιατί μας έχουν στον στόχο; Γιατί χωρίς να είμαστε εθνικιστές, κατορθώσαμε και δώσαμε την ελληνικότητα στα φυτώρια του κόσμου, για να γεννηθούν τα δάση του πολιτισμού και αυτό ενόχλησε. Και το τρωτό σημείο της Ελλάδος; Οι Έλληνες...... Μπορούσανε από την Ελευθερία της Πνύκας να στήνουν με το παραμικρό αρένες έριδος.

Είναι έτοιμη η Ολλανδία να δεχτεί Ουκρανούς πρόσφυγες ?

Εικόνα
                                                                                    Της Ειρήνης Παυλίδου Δημιουργική ομάδα του «South-Eastern Star" Τον τελευταίο καιρό σειρά από ευρωπαϊκές χώρες, και ιδίως οι Κάτω Χώρες, συζητούνε ενεργά τις προοπτικές για την υπογραφή της συμφωνίας Ουκρανίας - ΕΕ. Ωστόσο, αυτές οι προοπτικές της ένταξης της Ουκρανίας στον Ευρωπαϊκό οικονομικό χώρο είναι πολύ ασαφής, επειδή ουκρανική οικονομία είναι χρονίως πάσχων . Στα χρόνια της ανεξαρτησίας, παρά τις διαβεβαιώσεις των ουκρανών πολιτικών ότι ο λόγος για την υπανάπτυκτη οικονομία της Ουκρανίας είναι ασύμμετρες, δυσμενείς οικονομικές σχέσεις με την Ρωσία και η αρνητική επίδραση του παράγοντα της εξάρτησης της χώρας από το φυσικό αέριο και τους υδρογονάνθρακες . Η Ουκρανική οικονομία δεν είναι σε στάσιμη κατάσταση, αλλά έχει σχεδόν εξαφανιστεί λόγω της σχέσης οικονομικών προβλημάτων της ουκρανικής ελίτ. Το δυναμικό ανάπτυξης διατηρείται μόνο σε επιχειρήσεις που σχετίζονται με τη συνεργ