Αναρτήσεις

Οι μεταξικοί μύθοι και ο βελούδινος εθνικισμός – το ΙΚΑ και το 8ωρο

Εικόνα
Κατά τη διάρκεια της τετραετούς διακυβερνήσεώς του αρκετοί φιλεργατικοί νόμοι θεσπίστηκαν που ισχύουν έως τις μέρες μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ΙΚΑ είναι δημιούργημα του Ιω. Μεταξά. Livepedia.gr Το καθεστώς της 4ης Αυγούστου, προσπαθώντας να κατευνάσει την κοινωνική αναταραχή, προώθησε κάποια φιλολαϊκά μέτρα, όπως το 8ωρο και κάποιες υποχρεωτικές βελτιώσεις στο εργατικό περιβάλλον , ενώ επένδυσε στην άμυνα, όσο αυτό του επιτρεπόταν από τις μεγάλες δυνάμεις. el.wikipedia.org Η λήψη, για πρώτη φορά , σοβαρών μέτρων στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης - όπως ιδιαίτερα η σύσταση του ΙΚΑ, το 1937 - προσφερόταν για να αμβλύνει την κοινωνική αντίδραση, χωρίς όμως να μπορέσει να την εξαλείψει. Σχολικό βιβλίο της Γ' Λυκείου , σελ 107 Δύο από τις πιο έγκριτες, υποτίθεται, ιστοσελίδες εγκυκλοπαιδικού χαρακτήρα κι ένα έγκριτο, υποτίθεται πάλι, σχολικό βιβλίο αναπαράγουν τους αγαπημένους μύθους των εθνικιστών για να εξωραΐσουν το φασιστικό πρόσωπο του Ιωάννη Μεταξά, τον π

Αναστασία Βούλγαρη: «Το φως λιγόστεψε στην άκρη της πόλης»

Εικόνα
Εκδηλώσεις : Παρουσίαση βιβλίου Αύριο Τετάρτη 23 Μαρτίου 2016 στις 7:00 μ.μ στον Cafe - Πολυχώρο "Αίτιον"   Τζιραίων 8-10 στην Ακρόπολη, θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου (ποιητική συλλογή) της Αναστασίας Βούλγαρη «Το φως λιγόστεψε στην άκρη της πόλης» από τις « Εκδόσεις Εύμαρος » Λίγα λόγια από την συγγραφέα: Για το βιβλίο θα μιλήσουν: Γιώργος Κασιμάτης, συνταγματολόγος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Βασίλης Κουμής, ποιητής Αποσπάσματα των ποιημάτων θα διαβάσουν οι ηθοποιοί: Γιάννης Δρίτσας Ελένη Τζαγκαράκη Σόλο κλασική κιθάρα: Αντώνης Παπαγγελής Τραγούδια του Μιχάλη Τερζή και του Μίκη Θεοδωράκη θα ερμηνεύσουν οι: Σοφία Μιχαηλίδη Ελένη Τζαγκαράκη Μουσική επιμέλεια: O συνθέτης Τερζής Μιχάλης Το βιβλίο προλογίζει ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Μαράτος, ο οποίος φιλοτέχνησε το εξώφυλλο με το έργο του «Αναμονή ΙΙΙ» και πρόσφερε στο βιβλίο το έργο του «Αναμονή». Το βιβλίο είναι αφιερωμένο στον Mikis Theod

«Ένα ποίημα για τους πρόσφυγες»

Εικόνα
ΓΡΑΦΕΙ Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΜΙΧΑΛΙΤΣΙΑΝΟΥ «Κανείς δεν φεύγει από την χώρα του άμα αυτή δεν είναι σαν το στόμα ενός καρχαρία, κανείς δεν τρέχει στα σύνορα άμα ολόκληρη η πόλη στην οποία ζούσε δεν διαλυόταν. Θα πρέπει να καταλάβετε ότι κανείς δεν βάζει τα παιδιά του σε μια βάρκα εκτός και αν το νερό είναι ασφαλέστερο από την στεριά….» Ουαρσάν Σάιρ «Πατρίδα» Η πανελλήνια εκδήλωση «Ένα Ποίημα για τους Πρόσφυγες» θα πραγματοποιηθεί στις 21 Μαρτίου 2016, που είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, σε 25 πόλεις της Ελλάδας. Τη διοργανώνει ο Κύκλος Ποιητών με συνδιοργανωτές την Ύπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες του ΟΗΕ και τον ιστότοπο https://www.facebook.com/RefugeesWelcomeGR/publishing_tools. (Πρόκειται για εθελοντές ενημέρωσης και επικοινωνίας με μεγάλο ακροατήριο). Όπως διαβάζω στο δελτίο Τύπου , η εκδήλωση θα λάβει παγκόσμιο χαρακτήρα και θα έχει διεθνή αντίκτυπο , διότι θα την αναλάβει και θα τη διαχειριστεί το Παγκόσμιο Κίνημα Ποίησης (World PoetryMovement) με έδρ

O ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ

Εικόνα
                                                           Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ Ένα θέμα βγαλμένο από την δημοτική μας παράδοση, στη γραφή και στη μουσική του Μίκη. Ποιός είναι ο νεκρός αδερφός; Ποιητές και λογοτέχνες, όπως ο Κλεάνθης Μιχαηλίδης (Αργύρης Εφταλιώτης), Φώτος Πολίτης και Ζαχαρίας Παπαντωνίου, εμπνέονται από τον νεκρό αδερφό, δεν αγγίζουν όμως την διαφορετική κραυγή της μάνας για τον νεκρό γιό της. Ο Μίκης Θεοδωράκης κάνει την διαφορά, γιατί είναι ο ίδιος στο ρόλο του νεκρού αδερφού, ένας αδερφός που είναι και πόνος και θλίψη και οργή για δικαίωση. Έργο – σταθμός. Ο Μίκης έχει βιώσει τον Eμφύλιο σπαραγμό και δημιουργεί ναό εξιλέωσης. Όχι για τον ίδιο, αλλά για τη μάνα του, την Ελλάδα. Το έργο ξεκινάει χωρίς στίχους, μόνο με μουσική στην εισαγωγή. Δοξαστικό. Πώς είναι δυνατόν πριν αρχίσει το έργο, να δημιουργείς Δοξαστικό;                                                                                    Πώς είναι δυνατόν χωρίς να δοξάσεις πρώτα την Αθηνά

ΟΙ ΧΑΡΤΑΕΤΟΙ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ΚΑΙ Ο ΖΑΓΡΕΑΣ ΛΑΟΣ

Εικόνα
                                                                                                                               Τίποτα μα τίποτα δεν είναι τυχαίο στη μουσική του Μίκη. Καθαρά Δευτέρα αύριο και οι περισσότεροι θα βάλουμε να ακούσουμε τους "Χαρταετούς" του Μίκη Θεοδωράκη. Μία μουσική που ξυπνάει τα παιδικά μας όνειρα και κάνει τις ψυχές μας χαρταετούς, που διασχίζουν το φάσμα του ουρανού για την αιώνια κάθαρση. Είναι όμως τόσο απλή η μουσική του Μίκη; Στην αρχαιότητα γιορτάζανε τα Μικρά Διονυσία ή τα λεγόμενα «κατ'αγρούς», προς τιμήν του Ζαγρέα Διόνυσου. Ναι, ο Μίκης γνωρίζει καλά αυτό το κερασφόρο βρέφος με την δυαδικότητα της ζωής και του θανάτου. Σκοτώνεται και τεμαχίζεται από τους Τιτάνες μα η καρδιά του παίρνει ξανά ζωή, μέσα από τον συμπαντικό Δία. Στη μουσική του Μίκη δεν συναντιέται μόνο ο Διόνυσος. Οι Χαρταετοί είναι πολλοί και κάτω απο τη σκιά τους, δύο αρχέγονες μάνες με τα βρέφη στα χέρια. Η Μαία, κρατά τον Διόνυσο και η Κυρ

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ Οι έννοιες Δεξιά - Αριστερά

Εικόνα
Οι έννοιες Δεξιά - Αριστερά 16.02.1989     Με αφορμή τη θέση μου στα έδρανα της Νέας Δημοκρατίας, πολύς θόρυβος έγινε και πάλι για «Δεξιά» και «Αριστερά».  Τι, όμως, είναι πράγματι «αριστερός» και τι «δεξιός»;  Κατά τη γνώμη μου, οι έννοιες αυτές αντιστοιχούν σε τρεις βασικές καταστάσεις, έχουν τρεις διαστάσεις :  την ατομική, την κοινωνική και την ιστορική, πριν να πάμε στην πολιτική: 1.- Κατά την ατομική διάσταση, «αριστερός» είναι ο παραγωγικός, ο εργατικός, ο δημιουργικός, ενώ «δεξιός» είναι ο στείρος, ο τεμπέλης, ο παρασιτικός. Ο πρώτος είναι αυτός που αρπάζει, που παίρνει. 2.- Κατά την κοινωνική διάσταση, η «Δεξιά» είναι η λειτουργία της διαχείρισης της εξουσίας και η «Αριστερά» είναι η λειτουργία της διαμαρτυρίας. Απ’ όλες τις ανθρώπινες μορφές εξουσίας ξεχωρίζω τρεις: Την πλουτοκρατική, την κρατική και την κομματική.  Όποιοι και όσοι και για όποιους λόγους συνεργάζονται αποκομίζοντας ιδιαίτερα προσωπικά κέρδη και τιμές με μια απ

H ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΩΣ ΒΙΑΙΑ ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ Η ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΑΡΜΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΗ

Εικόνα
Είναι δύσκολο να γράψεις για την συμπαντική μορφή του Μίκη Θεοδωράκη. Είναι σαν να προσπαθείς να αποδώσεις με κάθε λεπτομέρεια το Έβερεστ μέσα σε μια κόλλα χαρτί. Χιλιόμετρα πλαγιές, χαράδρες, πλατώματα, διαφορετικό κλίμα, διαφορετικό υψόμετρο, χιόνια, θύελλες, κορφές, πανίδα και χλωρίδα. Και μέσα σε αυτόν τον όγκο εκατομμύρια κυβικά νερού σε μιάν άναρχη πορεία γαλήνης για τα μάτια του ορειβάτη. Αλλά μόνο η γαλήνη καταγράφεται στα μάτια; Δέος. Φόβος. Κατανόηση. Μα πάνω απ’ όλα, η αναμέτρηση του Εγώ με το Σύμπαν.                                                                                           Ο Μίκης Θεοδωράκης δεν είναι ένας απλός μουσικός. Δεν είναι ένας απλός πολιτικός. Εύκολα τον χαρακτηρίζεις ως επαναστατική φύση. Πρέπει όμως να κατανοήσεις τι είναι Επανάσταση και για ποιό σκοπό.   Ο Μίκης αποτελεί για την Ελλάδα ακρογωνιαίο λίθο πολιτισμού αλλά και πολιτικής παιδείας. Γεννημένος ανάμεσα σε μια καταστροφή και μεγαλωμένος σε ένα κομματικό χάος που μάστιζε